‘Als je mij tijdens mijn geneeskundeopleiding had gevraagd ‘of ik een next level dokter ben’ dan had ik je waarschijnlijk aangekeken alsof ik het in Keulen hoorde donderen. Voor iedereen die het nu ook ergens hoort donderen: een next level dokter is een arts werkzaam midden in de samenleving, buiten de muren van het ziekenhuis.
Toen ik in 2013 begon aan de bachelor geneeskunde waren er maar liefst twee meeloopdagen bij een huisarts. De coschappen waren vooral gericht op het ziekenhuis: interne geneeskunde, neurologie, chirurgie, kindergeneeskunde, gynaecologie enzovoort – je kent het wel. Ergens was er nog een sociaal coschap van vier weken waarin ik bij het UWV terecht ben gekomen. Dat was overigens ook meer geluk dan wijsheid want de helft van onze groep ging een coschap oogheelkunde doen en de verdeling werd bepaald door middel van een loting.
Toen ik aan het einde van mijn opleiding een keuze moest maken voor een werkplek als basisarts had ik geen idee wat ik moest doen. Mijn kennis van artsenberoepen buiten het ziekenhuis was nihil en een carrière als specialist in het ziekenhuis was niet aan mij besteed. Dat was dan ook mijn antwoord toen onze trouwambtenaar aan mij vroeg wat ik beroepsmatig deed. En alsof het zo had moeten zijn vertelde hij toen enthousiast dat zijn buurman specialist ouderengeneeskunde was; hij had ook wel een telefoonnummer voor mij als ik interesse had. Zo gezegd, zo gedaan – vier maanden later werkte ik als basisarts in het verpleeghuis en werd ik dus een next level dokter.
Dat ik toen nog nooit van een next level dokter had gehoord is overigens helemaal niet zo gek. Het initiatief Next Level Dokter bestaat nog maar ongeveer twee jaar. Het is erop gericht om 14 artsenberoepen buiten het ziekenhuis steviger op de kaart te zetten en geneeskundestudenten en basisartsen te inspireren.
Tijdens de KNMG Carrièrebeurs van 4 oktober dit jaar werd mij pijnlijk duidelijk dat dat nog steeds hard nodig is. Ik was er namelijk bij, als ambassadeur voor het specialisme ouderengeneeskunde sprak ik met geneeskundestudenten en basisartsen over mijn werk en opleiding. Dat was vooral heel erg leuk, maar ook schokkend. Ik kwam tot de conclusie dat er nu nog steeds veel coassistenten, net als ik ongeveer 10 jaar geleden, verdwaald rondlopen en geen idee hebben van de mogelijkheden buiten het ziekenhuis. Ze komen er simpelweg onvoldoende mee in aanraking, het is geen deel dan wel geen vast deel van de opleiding of hun trouwambtenaar heeft geen next level dokter als buurman.
Werken buiten het ziekenhuis is nog steeds een ondergeschoven kindje dat onterecht weinig aanzien en waardering met zich meebrengt. Ontzettend jammer, want werken buiten het ziekenhuis is veelzijdig, uitdagend en gewoon hartstikke leuk. En in de toekomst hebben we nog veel meer next level dokters nodig! Mocht je dus een verdwaalde coassistent of basisarts ontmoeten, wijs hen dan ook op de mogelijkheden buiten het ziekenhuis.’
Deze blog verscheen 28 november 2025 in het Medisch Contact

Anne Hiddink is ambassadeur voor Ouderengeneeskunde.nu en schrijft ook blogs voor het Medisch Contact. Anne is derdejaars aios ouderengeneeskunde en loopt stage bij zorgsorganisatie Azora in de Achterhoek.
Lees ook de andere blogs van Anne